آخرین اخبار از ساخت بازی مبارزان جنگل (میرزا کوچک خان)

درگیری در کوهستان و جنگل، تجربه ای متفاوت؛مصاحبه با مدیر شرکت بازی نگار نواندیش، آقای دانیال سمیعی راجع به بازی مبارزان جنگل (میرزا کوچک خان).بازی میرزا کوچک خان مراحل پایانی کار خود را طی می کند. مصاحبه زیر با مدیر شرکت بازینگار نو اندیش در مورد روند ساخت  این بازی می باشد.

سلام لطفا خودتان را معرفی کنید (تحصیلات – سوابق مربوطه – مدت زمانی که به این حرفه مشغولید – انگیزه تان از ساخت گیم).

دانیال سمیعی هستم عضو هیئت موسس و مدیر عامل شرکت بازی نگار نو اندیش. رشته تحصیلی ام مدیریت دولتی بوده و گرایش ارشدم نیز مدیریت منابع انسانی است. فعالیت ام در زمینه تولید نرم افزار را 8 سال است که آغاز نموده ام و در کنار آن به دلیل علاقه ام به حوزه فرهنگ همواره به رسانه و در صدر آن سینما علاقه مند بوده ام. در این مدت با شرکت های مختلفی همکاری کرده ام که البته به دلیل همزمانی آن با زمان تحصیلام هیچ کدام بعنوان کاری تمام وقت و مداوم نبوده است. گرچه در طول 6 سال گذشته بعنوان مدیر شبکه تبیان در استان گیلان با اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان همکاری کرده ام. آن چیزی که بیش از هر چیز مرا به سمت این صنعت کشاند علاقه ام نسبت به حوزه های نو و جدید و ایجاد تولیدات توام با تحقیق و توسعه بوده است که البته همسازی صنعت بازی های رایانه ای با دیگر حوزه های مورد علاقه من از قبیل آی تی، رسانه، سینما و فرهنگ من را نه مثله دفعات قبل در این صنعت پای بند کرد و اولین کسب و کاری که در آن پای بند شده ام را تجربه کردم.
به نظر من نمی شود برای یک تصمیم یک دلیل قطعی آورد. چون همواره متغیر های زیادی در بین انواع گزینه های پیش روی ما برای اخذ یک تصمیم وجود دارد. و این موقعیت در طول زمان جاری است و خود فرق تصمیم گیرنده نیز علی رغم تغیر متغیر ها خودش نیز تغیر می کند. اما آنچه از نظر من بیش از هر چیز دیگری مرا در این صنعت نگاه داشته است تحقق فعل توانستن است. اینکه بتوانیم خدمتی که از دستمان بر می آید را به بهترین شکل انجام دهیم و انشا الله بتوانیم خدمت کوچکی به کشور و ملت و فرهنگمان کرده باشیم.
 ایده ساخت بازی چطور به ذهنتان رسید؟

ایده ساخت بازی میرزا کوچک خان قبل از ایده تشکیل شرکت به ذهنمان رسید. قبل از هر چیز تیم تحقیق و توسعه در مرکز تحقیقات اینترنتی تبیان گیلان واقع در اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان مستقر شد تا بر روی دانش تولید بازی تحقیق نماید. که به دلیل شاخصه های بومی و ملی و تناسب داسنتن با بازی رایانه ای، داستان زندگی میرزا کوچک خان مبنای طرح بازی قرار گرفت و ساخت آن توام با تحقیق و توسعه آغاز شد.

گروهی که این بازی را ساختند متشکل از چه افرادی بود و هر کدام چه وظایفی داشتند؟

گروهی که ساخت بازی را شروع کردند شامل همان تیم تحقیق و توسعه بودند که در خلال تشکیل تیم فنی بعد از رسمی شدن کار تغییرات زیادی کردند. آقایان معین آذری، پرهام وفاتبار، محمد فلاحتی، عباس امینی و میلاد نادمی از همراهانی بودند که به دلایلی تیم نتوانست از ادامه کار با ایشان بهره مند گردد و هسته مرکزی تیم فنی و هنری شرکت به سر پرستی آقای میثم شایگان تولید این بازی را ادامه داد. آقای شاهین اسماعیل دوست سرپرستی تیم فنی و آقای پوریا عطار زاده سرپرستی تیم هنری را به عهده گرفتند. اعضای تیم تولید در شرکت را نیز آقایان میلاد اصغری، جواد علیزاده، حامد رجبی، حامد نعمتی، عبدالقادر شکرالله زاده و سجاد راد تشکیل دادند. در برون سپاری های انجام شده آقای کامیار نصیری فر نیز جهت تولید کانسپت ها با تیم همکاری کردند. آقای محسن مظلومی نیز طرح اولیه بازی و بازینامه را تهیه نمودند.

مشکلاتی که حین طراحی و ساخت ویا بعد از تمام شدن این مراحل داشتید چه بوده؟

در طراحی بازی از اصلی ترین مشکلات تیم طراحی نبود مستندات لازم بوده است که کار تیم تحقیق و تدوین بازی نامه را دشوار کرد. در ساخت بازی نیز وسواس بر سر کیفیت خروجی به دلیل اهمیت موضوع  بازی باعث شد که بارها تکنولوژی تولید ارتقا یابد که همین امر مدیریت هزینه و زمان و نیروی انسانی در پروژه را پیچیده تر می ساخت. وجود نما های طبیعی و کوهستانی و نما های باز بسیار زیاد در کل بازی نیز کار تیم هنری برای طراحی آنها و کار تیم فنی برای پیاده سازی آن را بسیار پیچیده می ساخت.

در تدوین مراحل بازی کاربران و یا مخاطبان گیم را چه قدر دخالت دادید؟

نمی شود گفت آنطور که باید در این زمینه عمل کردیم. زیرا انتظار خودمان این بود که تیمی ساختار یافته با استاندارد های معمول متشکل از بازی کنان و کارشناسان حوزه گیم، هنر، تاریخ، جنگ و روانشناسی در خلال تولید با تیم همکاری کنند که متاسفانه امکانش به وجود نیامد. اما همواره از بازی کنان حرفه ای در سنین گوناگون دعوت می شد تا ضمن بازی ابراز نظر نمایند و البته در خلال همین امر درهر فرصتی که پیش می آمد از نظریات کارشناسان نیز استفاده می شد.

لطفا در باره ی گیم پلی بازی کمی صحبت کنید؟

بازی اول شخص تیر اندازی یا همان اف پی اس است که به طور همرزمی یا همان کو آپ یا تک رزمی صورت می گیرد.

وجه تمایز بازی هایتان را با بازی های نظیر در چه میدانید؟

کیفیت بصری و محیط های کوهستانی و نما های باز در تمامی مراحل از وجه تمایز بازی به شمار می رود.

در ساخت بازی از چه موتور یا زبان برنامه نویسی ای استفاده کردید؟

در نسخه اولیه بازی از موتور یونیتی و در نسخه نهایی از موتور یو دی کی استفاده شد. زبان های مختلفی نیز در این مدت استفاده شد که البته در انتها بازی با دو زبان آنریل اسکریپت و فلش اکشن اسکریپت بسته شد.

ساخت بازی چه مدت طول کشید؟ (اگر در حال ساخت است پیش بینی می کنید کی روانه ی بازار می شود؟)

ساخت نسخه اولیه که با تحقیق و توسعه و تشکیل تیم توام بود حدود 18 ماه طول کشید و ساخت نسخه اصلی از زمان عقد قرار داد تا اتمام 20 ماه به طول خواهد انجامید.

این بازی را در رقابت با چه نمونه از بازی های هم سبک خود میدانید؟

این بازی یک اف پی اس است و در اولین نگاه با اف پی اس های موفق از قبیل سری بازی های کال مقایسه می گردد و همین امر کار را برای این بازی بسیار دشوار ساخته. ما هم تمام سعی خود را کرده ایم تا با ایجاد محیط های بیرونی و فضای باز و درگیری ها در کوهستان و جنگل و محیط های طبیعی متفاوت تجربه ای متفاوت و جذاب را برای مخاطبین خود خلق کنیم. پیش بینی ما این است که در زمان عرضه بازی به بازار بازی بهترین بازی اف ی اس ایرانی باشد که تا این لحظه عرضه شده است..

آیا برای ایده پردازی بازی ها از افراد خاصی کمک می گیرید در کل ایده بازی ها چه طور به دستتان می رسد؟

اکثر افراد تیم ما خود بازی کن بازی رایانه ای هستند و ایده پردازی می کنند. اگرچه ما یک نیرو بطور تخصصی جهت ایده پردازی و مستند سازی داریم که بطور تخصصی بر روی این موضوع کار می کند. بازی هایی که تا به حال تولید شده اغلب در داخل شرکت ایده پردازی شده گرچه آمادگی دریافت ایده های گوناگون را از طرق مختلف بالاخص وب سایت داریم.

برای کسانی که می خواهند در این عرصه فعالیت کنند چه پیشنهادی دارید و فکر می کنید از کجا باید شروع کنند؟

تولید بازی رایانه ای علاوه بر اینکه نیاز به تخصص های گوناگون دارد نیاز به دانش کار تیمی نیز دارد. برای ورود به این هنر صنعت می توان از بازی های کوچک و ساده با یک تیم دو نفره شروع کرد تا یک تیم تحقیق و توسعه بیش از هشت نفره. اما آنچه توصیه می کنم تجربه کار تیمی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. البته تقویت زبان تخصصی و امکان مطالعه به روز و ارتباط با فروم های تخصصی خارجی نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

منبع : www.nigstudio.com

همچنین ببینید

animation

انیمیشن کوتاه de dust 2

در این انیمیشن 9 دقیقه ای شما یک سری مشکلات و گرفتاری هایی که همه …

یک نظر

  1. دمت گرم باحال بود , آقا واقعا دمتون گرم سپاس گزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *